Układ klimatyzacji składa się z wielu współpracujących ze sobą elementów. Podobnie jak inne elementy pojazdu:
zawieszenie, olej, filtry podlegają okresowej kontroli i wymianie. Naprawa układu klimatyzacji może dochodzić do
kilku tysięcy złotych, dlatego niezwykle ważne jest, aby ją właściwie serwisować i jak najdłużej zachować w pełni
sprawną.
Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że układ klimatyzacji ma również wpływ na nasze zdrowie. Osoby
podróżujące samochodem z niesprawnym lub zanieczyszczonym układem klimatyzacji uskarżają się często na
dolegliwości górnych dróg oddechowych, nudności, wysychanie soczewek, złe samopoczucie.
Na czym polega serwis klimatyzacji?
Czynności obsługowe wykonywane w trakcie przeglądu
1. Raz w roku – sprawdzenie i uzupełnienie poziomu czynnika chłodniczego, wymiana filtra kabinowego,
dezynfekcja układu.
2. Co 2 lata – przegląd coroczny, a dodatkowo: sprawdzenie i wymiana filtra-osuszacza, wymiana czynnika
chłodzącego.
Sprawdzenie ilości lub wymiana czynnika chłodzącego.
Dlaczego:
Krążący w układzie czynnik ulatnia się poprzez przewody i łącza w sposób naturalny w ilości ok. 40 mg rocznie.
Ponadto w układzie w trakcie pracy powstają zanieczyszczenia, dostaje się powietrze i wilgoć. W czasie
przeglądu dokonuje się kontroli ilości, oczyszczenia i regeneracji czynnika, osuszenia, sprawdzenia szczelności
oraz działania wszystkich elementów klimatyzacji.
Wymiana filtra kabinowego, co 15 000 km, nie rzadziej niż raz na 1 rok.
Dlaczego:
Filtr kabinowy wykonany jest ze specjalnych materiałów zapobiegających dostawaniu się zanieczyszczeń (kurz,
pyłki, sadza) do wnętrza pojazdu. Zanieczyszczony filtr kabinowy może być przyczyną brzydkich zapachów z
nawiewów, może przyczyniać się do rozwoju drobnoustrojów i grzybów w kanałach dolotowych. Jednym z
objawów zapchanego filtra są parujące szyby. W konsekwencji zapchanego filtra może dojść nawet do
uszkodzenia wentylatora.
Dezynfekcja układu klimatyzacji
Dlaczego:
Zanieczyszczenia przedostające się do kanałów dolotowych mogą być przyczyną rozwijania się tam
drobnoustrojów i grzybów, które mogą być przyczyną różnych dolegliwości, w tym grzybicy gardła i alergii. Valeo
Clim Pur dezynfekuje cały układ klimatyzacji. Aby zabezpieczyć się na przyszłość przed rozwojem grzybów w
układzie można zastosować Valeo Bio Clip. Posiada on środek grzybobójczy, który wydzielany jest stopniowo
przez okres użytkowania. Montowany jest bezpośrednio na filtrze kabinowym.
Wymiana filtra osuszacza lub zasobnika
Dlaczego:
Podstawowym zadaniem tego elementu jest oczyszczenie czynnika z zanieczyszczeń i wilgoci. Desykant zawarty
w filtrze ma za zadanie pochłanianie wilgoci z układu. Producent przewiduje, że filtr zachowa te właściwości przez
okres około dwóch lat. Osuszacz jest w stanie wchłonąć około 10 kropli wody, potem wilgoć przedostaje się do
układu. Valeo zaleca wymianę filtra-osuszacza co dwa lata.
Wilgoć może być przyczyną zamarzania zaworu rozprężnego i spadek wydajności chłodzenia, a wchodząc w
reakcję czynnikiem chłodniczym i olejem powoduje powstawanie kwasów, które są przyczyną uszkodzeń jego
poszczególnych elementów a nawet sprężarki. Pociąga to za sobą wysokie koszty naprawy kilkakrotnie
przewyższające koszt filtra i jego wymiany.
W przypadku samochodów, w których układ został otwarty np. w wyniku wypadku należy bezwzględnie wymienić
filtr-osuszacz, ponieważ rozszczelnienie spowodowało, że desykant nasycił się wilgocią z powietrza
atmosferycznego.