Dynamiczna wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów w naszym serwisie .(tel. 505066019)
Popularność automatycznych skrzyń biegów rośnie z roku na rok , coraz częściej wybieramy wygodę :)
Jeśli już wybierzemy automat to pamiętać należy o jego właściwym serwisowaniu , a tym właśnie jest wymiana oleju .
Dlaczego olej w skrzyni trzeba wymieniać?
Wielu kierowców przyzwyczajonych do manualnych skrzyń biegów często nie zdaje sobie sprawy, że w skrzyni biegów jest olej, który trzeba wymieniać. Najczęściej zaczynają się interesować tym tematem w chwili pierwszych problemów ze skrzynią. Szarpanie przy ruszaniu, długie przełączanie przełożeń to chwile, kiedy kierowca osobiście doświadcza efektów zaniedbania wymiany oleju. Okazuje się, że w skrzyni zużywają się zarówno koła przekładni planetarnych, łożyska a nawet sprzęgło hydrokinetyczne. Oczywiście największym źródłem problemów jest zużycie tarcz sprzęgłowych. To one są przyczyną większości zanieczyszczeń znajdujących się w skrzyni biegów. W każdym „automacie” znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. Celsjusza a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących.
Choć normy temperatur pracy nie są przy tym przekraczane, olej, starzejąc się, traci swe pierwotne właściwości, więc z czasem nie spełnia wszystkich stawianych mu wymagań. Zwiększa się lub zmniejsza jego gęstość, lepkość, własności smarne, myjące itd. Skrzynia ulega wówczas przyspieszonemu zużyciu. Gdy temperatury dopuszczalne zostaną przekroczone, skrzynia w skrajnych przypadkach może nawet ulec natychmiastowej awarii. Innymi słowy, z biegiem czasu olej czarnieje i nie jest w stanie wymywać zanieczyszczeń, które sukcesywnie zatykają kanały i zawory sterujące pracą skrzyni. Niewłaściwa działanie tych elementów jest odczuwalne przez kierowcę w postaci szarpania i niewłaściwego zmieniania przełożeń. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy regularnie zmieniać olej i przy okazji płucząc wnętrze skrzyni specjalnym preparatem. I nie chodzi tu tylko o dolewanie oleju, bo tak śmiało możemy nazwać „wymianę statyczną „tylko całkowite zastąpienie starego oleju świeżym. Taki proces jest możliwy podczas „wymiany dynamicznej”. Wymiana grawitacyjna w większości klasycznych automatów pozwala na spuszczenie około połowy środka smarnego. Reszta oleju pozostaje w konwerterze (sprzęgle hydrokinetycznym), pompie i kanałach olejowych. Oczywiście są też wyjątki od tej reguły tzn. samochody wyposażone w śrubę spustową konwertera, ale to rozwiązanie spotykane jest raczej w starszych pojazdach.
Właśnie dlatego olej najlepiej wymieniać dynamicznie. Dynamiczna wymiana oleju polega na włączeniu się w obieg oleju skrzyni biegów specjalnym urządzeniem i przeprowadzenie wymiany oleju w trakcie, gdy silnik i skrzynia biegów pracuje. Pozwalamy, aby pompa oleju skrzyni biegów „wypchała” cały olej ze skrzyni biegów i w jego miejsce sukcesywnie wtłaczamy nowy, świeży olej.
Płukanie skrzyni
Przy okazji wymiany dynamicznej warto zastosować płukankę do skrzyni biegów. Stary olej nie ma już właściwości myjących i nie przyjmuje zanieczyszczeń. Nowy olej wymywa zanieczyszczenia, dlatego należy doprowadzić do sytuacji, kiedy świeży olej nie będzie miał już czego płukać.
Oczywiście wymiana oleju jak każda czynność serwisowa niesie ze sobą pewne ryzyko.
Może się zdarzyć tak że po wymianie oleju skrzynia zacznie pracować gorzej niż przed.
Aby uniknąć takiej sytuacji warto odpowiednio się zabezpieczyć. Po pierwsze obligatoryjnie przed każdą wymianą oleju należy pobrać choćby 20ml do ekspertyzy. Jeżeli ten jest bardzo zanieczyszczony i śmierdzi spalenizną wymiany można dokonać tylko na odpowiedzialność właściciela pojazdu. Oprócz tego skrzynia w takim wypadku musi być wypłukana dodatkiem płuczącym a następnie świeżym olejem. Niestety w takim przypadku trzeba uświadomić klienta o wyższych kosztach całej operacji bowiem często się zdarza, że okienka kontrolne w urządzeniu służące do monitorowania barwy oleju na powrocie, stają się przezroczyste dopiero po przepompowaniu dwukrotnej objętości skrzyni biegów.
Dobór właściwego oleju.
Musi to być produkt od sprawdzonego dostawcy i spełniający specyfikację producenta pojazdu. W przypadku olejów w nowych skrzyniach biegów nie ma miejsca na dobieranie oleju na oko a ryzyko ewentualnych błędów liczone są w tysiącach. Zły dobór oleju może bowiem powodować twardą lub zbyt miękką zmianę biegów, opóźnione ruszanie w przód lub w tył i dziwne odgłosy pracy.
źródło . www.liqui-moly.pl